Poslechněte si
Jakou melodii má vaše košile?
Maďarská designérka Zsanett Szirmay vytváří „tkané“ melodie inspirované lidovým dekorem. Metodou „zvukového tkaní“ se začala zabývat během studia textilního designu na Univerzitě umění a designu v Budapešti. V rámci projektu Soundweaving se zaměřila na tradiční lidové výšivky z oblasti transylvánské Bukoviny a převádí je do zvuku.
Vzory z vyšívaných košil a polštářů jí posloužily jako základ pro vytvoření děrných štítků, laserem perforovaných papírů, které nechává rozeznít v hracím strojku. Štítek vloží do strojku a při otáčení kličkou hrají v místě otvorů plíšky s příslušným tónem. „Dávám tradičním výšivkám další rozměr. Soundweaving aktivuje více smyslů a vybízí diváky k interakci,“ říká autorka, která se v minulosti věnovala také lidovému tanci. Vědomě pracuje s paralelami mezi hudbou a textilním designem: „V obou oblastech se zachází s motivem, který se různě převrací, posouvá a obměňuje.“ Na hudební stránce díla se spolupodílel maďarský cimbalista a skladatel Bálint Tárkány-Kovács. Pravidelnosti vzorů vytváří melodické motivy, které se v různých obměnách opakují.
Takto vypadá a zní květinová výšivka z rumunské oblasti Kluž.
Vzor a melodie vyšívané košile z rumunské vesnice Gyimes.
Rozehrané výšivky jsou dobrým příkladem současného designu, který si hraje s hybridními formami. Samotné hrací strojky se ale těší bohaté historii. Mezi první hudební automaty patřily zvonkohry na kostelních věžích v Holandsku; jejich tradice sahá do čtrnáctého století. Do domácího prostředí se dostaly o tři století později v podobě hracích skříněk a nástěnných hodin. Uvnitř těchto automatofonů byl zpravidla kovový nebo dřevěný válec s hudebním programem zaneseným pomocí děr, výstupků nebo kolíčků. Princip děrných štítků se v hudbě začal uplatňovat okolo roku 1900, kdy se v podobě dlouhých kartonových pásů stal součástí orchestrionů, flašinetů a automatických pian. Pás uvnitř nástroje se dával do pohybu buď ručně, nebo pomocí systému vzduchových trubiček. Nádhernou kolekci hudebních automatů nabízí Museum Speelklok v Utrechtu, kde si v rámci prohlídky můžete spustit orchestrion, zahrát si na flašinet nebo si pro hrací skříňku vytvořit vlastní melodii.
Zsanett Szirmay tkané melodie prezentovala na přehlídce Vienna Design Week a na německém veletrhu Heimtextil. Na stejném místě bude letos v polovině dubna veletrh hudebních nástrojů, hudební produkce a obchodních kontaktů Musikmesse. Soundweaving je do konce dubna k vidění i k poslechu v Maďarském kulturním institutu ve Stuttgartu.
31. 3. 2015 Text: Eliška Svobodová, foto: Fejér János a soundweaving.mome.hu
Aktuálně
►Kryštof Mařatka: Nové světy klavíru
► Evy Eisler – Ochočené nekonečno
► Seminář matériO' Fokus: Trendy a šetrné materiály v praxi 28.11.
► Heimtextil 2025: Textil jako most mezi minulostí a udržitelnou budoucností
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
15. 11. 13:02
Dobrý den, děkuji za další zajímavý článek. Rád bych upřesnil, že v některých z ...
Michael Rada - Recyklovaná jízda: Skateboardy z leteckých součástek i rybářských sítí
18. 10. 16:13
Dobrý den, děkuji za zajímavý příspěvek. Je škoda že autoři nejnovějších publikací, ...
Michael Rada - Řemesla, 1. díl: Proč v Evropě mizejí umělecká řemesla a jaké jsou jejich vyhlídky do budoucna?
20. 9. 14:38
Velice děkuj za "jiný" rozhovor, kromě lásky k materiálu z něj čiší LÁSKA k PRÁCI a ...
Michael Rada - EVA JANDÍKOVÁ: LNU KE LNU