Téma
FICTION FACTORY: TOVÁRNA NA FIKCI NEBO NA BUDOUCNOST?
Jak se amsterdamská firma dostala od výroby divadelních kulis přes mobilní domy až k open-source nástroji pro využití dřevěných odřezků? Fiction Factory vytváří řešení pro současnost s přesahem do budoucnosti.
Autorka textu: Valérie Záhonová • Úvodní foto: Iñigo Puerta Uranga
Fiction Factory vznikla v Amsterdamu v roce 1989. Z malé firmy dvou zakladatelů, kteří se zaměřili na výrobu divadelních kulis, vyrostlo profesionální studio s desítkami zaměstnanců. Dnes vyrábějí vše, co si jen dokážete představit. Výstavní mobiliář, interiéry obchodů, kanceláří a restaurací, složité jednorázové zakázky, ale i modulární a mobilní domy Wikkelhouse, kterých se již prodalo přes sto padesát kusů.
Mobiliář pro výstavy nebo obchody tvoří v portfoliu firmy významnou část a má poměrně krátkou délku života. Toho si je vědoma také produktová manažerka Fiction Factory Marije Remigius, která se po dvaceti letech působení ve firmě rozhodla situaci změnit. Ne že by Fiction Factory přestala vyrábět tato řešení - nad materiály a jejich používáním jednoduše začali přemýšlet jinak.
Marije se pustila třeba do hledání metod konstrukce, které umožní snadnou demontáž a opětovné použití materiálů. Vedle toho s týmem rozvíjí řadu dalších řešení, jež usnadní výběr environmentálně šetrnějších materiálů nebo snížení množství odpadu z výroby. Ve Fiction Factory tvoří téměř osmdesát procent tohoto odpadu dřevěné odřezky, přičemž většina jich vzniká výrobou na CNC strojích. Protože se tvary dílů neustále mění, optimalizace využití jednotlivých desek zpracovaných CNC technologiemi není možná a průměrně zhruba třicet procent z jejich plochy tak odhadem končí jako odpad. Pro Fiction Factory to prakticky znamenalo, že každý rok v odřezcích vyhodí ekvivalent dvou tisíc desek.
Found Objects
Projekt Found Objects řeší právě tyto odřezky. Fiction Factory, IAAC (Institute for Advanced Architecture of Catalonia) a Jesse Howard spojili síly, aby vytvořili nástroj, který pomáhá odhalit nevyužitá místa na deskovém materiálu. Řešení funguje jako open-source plugin na softwarech Rhinoceros a Grasshopper. Nástroj automaticky do volného prostoru generuje přednastavené tvary nových komponentů, které se vyřežou společně s ostatními. Díky tomu může být z desek získáno významně větší množství použitelného materiálu. Jenže co s těmito novými komponenty?
Jak zachráněné a tvarově rozmanité kousky materiálu využít, vymýšleli designéři Iñigo Puerta Uranga, Jesse Howard a Paola Zanchetta. Vznikl nábytek, ale i svítidla nebo systém výstavních soklů s neotřelou estetikou. Řešení již autoři a autorky představili na akcích jako je Dutch Design Week nebo Milan Design Week.
Záměrem Fiction Factory je spojit se s FabLaby, malými a středními podniky, a zapojit také komunitu kreativců a potenciálních zákazníků do nových procesů, které začleňují odpadní materiál již do fáze návrhu a výroby. Uvidíme, zda se podaří učinit z jejich open-source nástroje životaschopný model.
Fiction Factory věří ve sdílení poznatků. Proč znovu objevovat kolo? Své nápady a řešení sdílí na webu v sekci open-source.
29. 2. 2024
Aktuálně
►Kryštof Mařatka: Nové světy klavíru
► Evy Eisler – Ochočené nekonečno
► Seminář matériO' Fokus: Trendy a šetrné materiály v praxi 28.11.
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
15. 11. 13:02
Dobrý den, děkuji za další zajímavý článek. Rád bych upřesnil, že v některých z ...
Michael Rada - Recyklovaná jízda: Skateboardy z leteckých součástek i rybářských sítí
18. 10. 16:13
Dobrý den, děkuji za zajímavý příspěvek. Je škoda že autoři nejnovějších publikací, ...
Michael Rada - Řemesla, 1. díl: Proč v Evropě mizejí umělecká řemesla a jaké jsou jejich vyhlídky do budoucna?
20. 9. 14:38
Velice děkuj za "jiný" rozhovor, kromě lásky k materiálu z něj čiší LÁSKA k PRÁCI a ...
Michael Rada - EVA JANDÍKOVÁ: LNU KE LNU