Jak to vidí
Arch Vader: Nové metro je symbolem buranství
Metro vždy symbolizovalo pokrok a prestiž. Tomu odpovídala i úroveň architektury. Pražské metro a jeho staré stanice jsou pravidelně uváděny ve výběru těch nejzajímavějších a nejhezčích. Nové stanice tomuto standardu ale neodpovídají. Posouvají hranici kýče a estetické a materiálové nekvality zase o kus dál, vizuální teror nebere konce.
Žijeme v 21. století a v metru se pohybujeme kolem betonových hřibů a mašinek. Nad povrch vystupují výustě vzduchotechniky v podobě raket nebo bedel. Stanice jsou obloženy barevně nesourodými plasty a odpudivým, rychle stárnoucím chromem. Zářivky nesou příhradové nosníky.
Jestliže si dopravní podnik neohlídá estetickou kvalitu nových stanic, pak to nevypovídá o žádném pokroku a prestiži. Vypovídá to o zakrnění, o lhostejnosti k veřejnosti jakožto budoucímu uživateli, o posunutém vnímání estetiky. Jde o buranství nejhrubšího zrna.
Odpovědnost za zfušované stanice leží na DPP, potažmo na HMP – zadavateli projektu. Od špatně zadané veřejné zakázky přirozeně nemůžeme očekávat kvalitní výsledek. Neexistuje tu žádná návrhová soutěž mezi projektanty. DPP a ani veřejnost tedy do poslední chvíle vlastně nevědí, jak budou stanice vypadat, jak velký potenciál se v nich ukrývá.
Stanice metra, veřejné stavby reprezentující Prahu, již dvacet let navrhují titíž lidé a navrhují je přirozeně stále stejně. Jsou to naprosto neznámí anonymní projektanti, kteří víc než estetice rozumějí inženýrským stavbám, tunelům a technické infrastruktuře. Je rozdíl mezi tunelem, který má splňovat technické a bezpečnostní nároky, a stanicí, která je reprezentativním a funkčním veřejným prostorem.
Stát vynaložil na dokumentaci i realizaci nemalé peníze, ale výsledkem je zastydlá šeredná tepláková postmoderna z 90. let. Autorem stanice Petřiny je Ing. arch. Jiří Pešata, člen ČKA. Jeho návrh je podle mě na facku. Možná na dvě.
Archwars se snaží s nadsázkou kritizovat současné počínání Čechů ve stavitelství a architektuře. Současná česká architektura je podle nich dobrá. Ale bohužel nedostává vůbec prostor a nemá uznání. Čechy jsou zaplněné neuvěřitelnými paskvily a neumětelstvím. Vytváří je nejen jednotlivci, ale také města a stát. Některá díla jsou tak otřesná a dekadentní, že si zaslouží veřejnou ostudu. Archwars tedy vyhlásily válku špatné české architektuře. Od návrhů, přes demolice a necitlivé rekonstrukce až po nové stavby. Archwars fungují od roku 2011 a odnepaměti je s nimi Arch Vader. Arch Vader je pseudonym, který zapadá do mytického světa nearchitektury. Arch Vader je architekt padouch, archi-hero v masce, jehož kritickými zbraněmi jsou ironie a humor.
9. 4. 2015 převzato s povolením autora z facebookového profilu Arch Vader, foto: ArchWars
Aktuálně
► Heimtextil 2025: Textil jako most mezi minulostí a udržitelnou budoucností
► Webinář matériO' Fokus: Od tradičních materiálů k low-tech inovacím
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
15. 11. 13:02
Dobrý den, děkuji za další zajímavý článek. Rád bych upřesnil, že v některých z ...
Michael Rada - Recyklovaná jízda: Skateboardy z leteckých součástek i rybářských sítí
18. 10. 16:13
Dobrý den, děkuji za zajímavý příspěvek. Je škoda že autoři nejnovějších publikací, ...
Michael Rada - Řemesla, 1. díl: Proč v Evropě mizejí umělecká řemesla a jaké jsou jejich vyhlídky do budoucna?
20. 9. 14:38
Velice děkuj za "jiný" rozhovor, kromě lásky k materiálu z něj čiší LÁSKA k PRÁCI a ...
Michael Rada - EVA JANDÍKOVÁ: LNU KE LNU