Všímáme si
Vessel #2
Prototypování z vosku za pomoci včelstva.
Příroda a její harmonické struktury i barevné nuance jsou odjakživa inspirací umělců, designerů i architektů. Čím pokročilejší technologie nás obklopují, tím častěji se vracíme ke kořenům...Slovenský výtvarník Tomáš Libertíny je příkladem konceptuálního umělce a designera, který se symbolicky k přírodě vrací. Strategicky zapojuje roje včelstev k samovolnému vytváření voskových pláství na předem navrženou drátěnou konstrukci. Pylem žlutě zbarvená váza Vessel #1 je první z voskových experimentů sbírky Honeycomb vase. Do pomalého prototypování této vázy se autor téměř nezapojoval. Dílo za něj vytvořila včelí kolonie o 60.000 dělnicích ve speciálně připraveném úlu.
Použitý přírodní materiál včelí vosk vzniká metabolickou přestavbou medu a pylu v těle dělnic. Včely svými kusadly vyloučené šupinky vosku zpracují a vystaví z nich postupně celý plást. Ten slouží v přirozeném prostředí k ukládání medu či pylu a pro královnu k výchově včelího plodu. Okrajové partie v úlech pak fungují jako tepelné izolace. Vzhledem ke složení materiálu neexistuje efektivnější poměr - spotřeba materiálu : pevnost : objem.
Šestiboké buňky pláství jsou ideálním řešením seskupení tvarů a velikostí o průměru 5,3 mm a zároveň jediným seskupením bez ztrátového prostoru. Udržení teploty 35°C vhodné pro líheň včel může zajistit pouze co největší počet buňek na co nejmenší ploše, což umožňuje pouze pravidelný šestiboký tvar. Jednotlivé segmenty plástve jsou mezi sebou stavěny na hranu s mírným náklonem vstupního otvoru směrem nahoru pro zabránění vytékání nektaru a medu ven. Dna buněk jsou pevnější díky výstuze tří protilehlých spojnic.
Libertínyho váza Vessel #1 není prvním uměleckým dílem, kde se včelí vosk uplatňuje. Např. malby vytvořené technikou enkaustiky, při níž se používají barviva třená s voskem, jsou známy již ze starověkého Řecka. Nicméně programový proces definování tvarů plástvemi na předem připravenou konstrukci je prvním a ojedinělým návratem využívajícím přírodních zdrojů za účelem vytvoření uměleckého díla. Vzhledem ke křehkosti materiálu není váza Vessel #1 funkční, ale jako jedinečný artefakt byla vystavena v mnoha galeriích světa a je součástí holandského Museum Boijmans van Beuningen.
12. 8. 2013 Dagmar Macáková
Aktuálně
►Kryštof Mařatka: Nové světy klavíru
► Evy Eisler – Ochočené nekonečno
► Seminář matériO' Fokus: Trendy a šetrné materiály v praxi 28.11.
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
15. 11. 13:02
Dobrý den, děkuji za další zajímavý článek. Rád bych upřesnil, že v některých z ...
Michael Rada - Recyklovaná jízda: Skateboardy z leteckých součástek i rybářských sítí
18. 10. 16:13
Dobrý den, děkuji za zajímavý příspěvek. Je škoda že autoři nejnovějších publikací, ...
Michael Rada - Řemesla, 1. díl: Proč v Evropě mizejí umělecká řemesla a jaké jsou jejich vyhlídky do budoucna?
20. 9. 14:38
Velice děkuj za "jiný" rozhovor, kromě lásky k materiálu z něj čiší LÁSKA k PRÁCI a ...
Michael Rada - EVA JANDÍKOVÁ: LNU KE LNU