Všímáme si
Jaroslav Bejvl šel proti času a do Prahy přivezl vetřelce ve skle
V galerii Kuzebauch na pražském Břevnově vystavuje od 13. května do 16. června Jaroslav Bejvl mladší, sklářský výtvarník a šéfdesignér Preciosy Lighting. Na výstavě RE-FORMY uvidí návštěvníci kromě samotných objektů i kovové formy, ze kterých svá díla rozfukuje. Vystavené objekty ukazují, že se z formy určené pro sériovou výrobu skla může stát i médium pro volnou tvorbu.
-
Jaroslav Bejvl šel proti času a do Prahy přivezl vetřelce ve skle
-
„Původní pravidelnost dekoru je narušena vetřelci," říká autor objektů Jaroslav Bejvl ml. (foto: Tomáš Princ)
-
MUUTOS Black Hyalit, ručně tvarovné sklo, 2015, výška 50 cm, v detailu
-
Transformace 25588 Violet, ručně tvarované sklo, 2015, výška 45 cm
-
Transformace 25588 Blue, ručně tvarované sklo, 2015, výška 45 cm
-
Proti proudu času (foto: Petr Holman)
-
Organické struktury z opalínu (foto: Petr Holman)
-
Transformace VH65, foukané do kovové formy z roku 1965, 2015, ručně tvarované sklo, výška 30, 48 a 60 cm (foto: Hana Kronďáková)
-
Svítidlo MUUTOS Black Hyalit z nabídky firmy Preciosa
-
MUUTOS přímo v místě vzniku (foto: archiv firmy Preciosa)
„Pro sklářského výtvarníka nemusí být vždy důležité, jakou technologii použije, ale to, jak s ní naloží, je zásadní vždy. Umění bez řemesla je jen do sebe zahleděnou exhibicí,“ říká kurátor výstavy Petr Nový. „Kdo se sklu věnuje tak intenzivně a dlouho jako Jaroslav Bejvl, dobře ví, kdy si s tímto živým materiálem šeptat a kdy na něj zvýšit hlas. Ví, že s ním musí za každých okolností mluvit – práce se sklem je dialogem, ne samomluvou povýšence,“ dodává.
Výtvarník a designér poprvé použil metodu rozfukování předlisovaných tvarů před dvěma lety u svítidel MUUTOS pro Preciosu. „V Desné jsou obrovské archivy kovových forem, které jsou staré osmdesát, sto let, a jsou jich tam tisíce. Tam mě napadlo transformovat sklo skrze staré formy do nových tvarů,“ vzpomíná autor. Výroba vystavených objektů vypadá následovně: sklář předmět vytvaruje v kovové formě pomocí sklářské píšťaly. Bejvl jej pak z formy vyjme a začne do něj znovu foukat, čímž se jeho tvar deformuje, mění a nabývá na objemu, zatímco původní vylisovaná struktura zůstává stále patrná. Po vychladnutí se pak objekty v dílně brousí a leští.
Forma a vetřelec (foto: Petr Holman)
Touto cestou vznikají svébytné výtvarné předměty, u nichž přiznává náznak původního tvaru jako projev uznání Václavu Hanušovi, jednomu z nejlepších českých sklářských designérů. Podobně, jako Bejvl použil Hanušovy formy z 60. a 70. let, navazoval i Václav Hanuš na své předchůdce. „Hanuš našel ve sklárnách v Desné formy z 20. a 30. let 20. století, které patřily tehdy již neexistujícím firmám. Začal je znovu používat a některé tvary upravil vložkami. Jeho vlastní návrhy z 60. a 70. let dnes nápaditě využívá Bejvl,“ říká Nový.
Podle Nového, který byl jako kurátor u samotného vzniku idejí i jednotlivých objektů, se autor z technologického hlediska vydal proti proudu času, a vytvořil tak svébytné umělecké dílo, které rozvíjí a zároveň ctí um průmyslových návrhářů. „Je to invenční, sebevědomý, a přesto pokorný přístup člověka, který ví, co je sklo zač,“ dodává. Bejvlův respekt k tradičnímu řemeslu zřejmě vychází i z jeho zkušeností během studia na Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské v Kamenickém Šenově, která je svého druhu ve světě nejstarší. Autorův otec, výtvarník a medailér, Jaroslav Bejvl, který v dnešním závodě Preciosy v Šenově začal pracovat jako návrhář svítidel už v roce 1962, práci svého syna během vernisáže shrnul stručně: „Dobré to je.“
MUUTOS Amber, ručně tvarované sklo, 2014, výška 60 cm a Transformace 22595, ručně tvarované sklo, 2015, výška 55 cm (foto: Hana Kronďáková)
Výstava RE-FORMY je přístupná od pondělí do pátku od 12 do 22 hodin, vstup je volný. Galerii Kuzebauch v Říčanově ulici č. 19 založila před třemi lety společnost Happy Materials. Nachází se v zrekonstruovaných prostorách krámů v domě z první republiky, kde zároveň sídlí i Knihovna materiálů matériO. Program galerie Kuzebauch je propojen s činností knihovny, zaměřuje se na výstavy materiálů nebo děl designérů a výtvarníků, kteří zajímavým způsobem s materiálem pracují. Přehlídku ateliérového skla mladší a střední generace pro Galerii Kuzebauch připravuje od roku 2013 kurátor Petr Nový z Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou.
15. 5. 2015 Text: Kateřina Zvelebilová, úvodní foto: Petr Holman, foto v galerii: Hana Kronďáková
Aktuálně
►Kryštof Mařatka: Nové světy klavíru
► Evy Eisler – Ochočené nekonečno
► Seminář matériO' Fokus: Trendy a šetrné materiály v praxi 28.11.
► Heimtextil 2025: Textil jako most mezi minulostí a udržitelnou budoucností
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
15. 11. 13:02
Dobrý den, děkuji za další zajímavý článek. Rád bych upřesnil, že v některých z ...
Michael Rada - Recyklovaná jízda: Skateboardy z leteckých součástek i rybářských sítí
18. 10. 16:13
Dobrý den, děkuji za zajímavý příspěvek. Je škoda že autoři nejnovějších publikací, ...
Michael Rada - Řemesla, 1. díl: Proč v Evropě mizejí umělecká řemesla a jaké jsou jejich vyhlídky do budoucna?
20. 9. 14:38
Velice děkuj za "jiný" rozhovor, kromě lásky k materiálu z něj čiší LÁSKA k PRÁCI a ...
Michael Rada - EVA JANDÍKOVÁ: LNU KE LNU