Téma
Grafika s AI: Rovnocenný partner, nebo zbytečné zdržení?
Umělá inteligence (AI) proniká stále hlouběji do tvůrčí praxe umělců a designérů. Někteří v ní vidí rovnocenného partnera při tvorbě svých projektů, další si drží odstup. Zeptali jsme se třech grafických designérek na to, jak pracují s AI.
Autorka textu: Barbora Svobodová • Úvodní ilustrační obrázek: Material Times/Magic Media
Jůlie Dítětová je absolventkou Ateliéru digitálního designu a technologií na UMPRUM. Hlavní jádro její práce je grafický design ve spojení s digitálními technologiemi. Je aktivní členkou amsterdamské komunity AIxDesign, kde se podílí na tvorbě a rozvoji projektů spojujících umělou inteligenci s designem. V současné době pracuje jako designérka pro AI fintech startup Resistant.ai. V roce 2022 vystavovala svojí práci na Signal festivalu a v tomto roce byla ve finále Czech grand design (grafický design) v roce 2023 získala ocenění Zlín Design Week 2023 Communication Design (2nd place + media award) a její práce byla tento rok ke zhlédnutí na Dutch design week.
Autor fotografie: Vojtěch Veškrna
Jak AI proniká do vaší umělecké či designerské praxe?
V posledních letech se generativní AI a obecně téma využití AI v designérské praxi stalo hlavním zájmem a náplní mé práce. AI využívám ve své praxi skoro každý den. Pokud ji nevyužívám jako nástroj, stává se mým hlavním bodem zkoumání nebo přemýšlení. V rámci své tvorby se snažím jít co nejvíc do hloubky, mít kritický nadhled, a hlavně v rámci tohoto tématu hledat odpovědi na přicházející otázky a experimentovat.
Jakým způsobem ji využíváte?
Generativní AI a další příbuzné technologie využívám jako odrazový můstek pro svou tvorbu. Často si během práce kladu otázku, zda nám AI nástroje v současné době opravdu ulehčují práci, nebo se jedná jen o velký boom, který nás od práce i nějakým způsobem zdržuje a přidává jí na generickém až uniformním stylu. Během používání AI nástrojů mě napadají další způsoby využití, a tím vznikají nápady pro mé další výzkumné experimenty.
Které jsou vaše oblíbené nástroje či softwary?
Primárně Stable diffusion a Chat GPT, ale vždy se snažím najít nebo vytvořit specifický nástroj pro určitý druh úkolu. Využívám tedy nástroje nebo softwary na základě toho, co zrovna řeším.
Vidíte v tomto způsobu práce potenciál do budoucna?
AI nástroje vnímám jako naše asistenty, které můžeme postupnou (spolu)prací zlepšovat a uzpůsobovat našim potřebám tak, aby lépe plnily naše požadavky a staly se tak více nápomocnými při kreativním procesu. Důležité ale zůstává to, že my budeme stále ti, kdo udává směr. Další a ještě více důležitou otázkou je a stále bude, kam se nástroje budou v budoucnu vyvíjet a my si jako jejich uživatelé musíme neustále klást otázky typu čemu mají sloužit a kdo tyto nástroje buduje/vlastní.
Lenka Hámošová je designérka, umělkyně a výzkumnice se specializací na integraci umění a technologií, zejména v oblasti kreativních aplikací umělé inteligence. Zaměřuje se na zkoumání a inspiraci transformačního potenciálu spolupráce člověka a umělé inteligence v umění a designu. V současné době se věnuje doktorskému studiu na pražské FAMU a aktivně podporuje komunitu nadšenců pro AI prostřednictvím iniciativ, jako jsou první pražské Creative AI meet-upy a její kurátorské práce na festivalu Uroboros. Lenka vystudovala magisterský program designu na Sandberg Institute / Masters Rietveld Academie v Amsterdamu a vizuální komunikaci na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě.
Foto: archiv Lenky Hámošové
Jak AI proniká do vaší tvůrčí praxe?
Za posledné roky sa stala takmer neoddeliteľnou súčasťou. S rôznými generatívnymi AI modelmi experimentujem už viac ako päť rokov. Vzhľadom na to, že som pôvodne povolaním grafická dizajnérka, som začala primárne využívať generované výstupy vo vizuáloch a na uľahčenie grafickej práce. No kedže si pri používaní týchto nástrojov človek rýchlo začne uvedomovať rôzne potenciálne dopady na spoločnosť, tak ruka v ruke s praktickým využitím ide aj kritická reflexia. Tá inšpiruje moje voľnejšie umelecké projekty a doktorandský výskum, v rámci ktorého skúmam kreatívne AI nástroje.
Pre mňa AI nie je iba smart nástroj - pristupujem k AI skôr ako k neživej entite, ktorú síce neatromorfizujem, ale beriem ju ako rovnocenného partnera v tvorbe. To znamená, že si uvedomujem, že na mňa vplýva a zasahuje do môjho tvorčieho procesu. Takisto sa snažím potom hľadať cesty, ako tento spolutvorčí vzťah udržovať tak, aby bol fér, čiže nenechať AI len v stave, že sa zúfalo snaží hádať správnu odpoveď.
Jakým způsobem ji využíváte?
Je to pokus a omyl, experiment. Hľadám momenty a situácie, kde by použitie AI dávalo zmysel a nebolo len zbytočným ornamentom. Niekedy AI figuruje skôr v úvodnom štádiu projektu pri brainstormovaní a pomáha rozvinúť vizuálne nápady, prípadne asistuje s písaním textov. Inokedy ide o viac kreatívny proces v podobe feedback loopu, kedy si vymieňame (zväčša vizuálny) obsah a premieňame ho do iných foriem, ktoré následne fungujú ako ďalší vstup do iného generatívneho procesu.
Které jsou vaše oblíbené nástroje či softwary?
Používam primárne Stable Diffusion a MidJourney v kombinácii s Chat GPT. Runway je praktickým nástrojom, keď chce človek niečo jednoducho a rýchlo, ale najlepšie výsledky sa dosiahnu cez na konkrétny prípad upravený kód cez rôzne Google Colab notebooky prípadne ideálne priamo v rozhraní Automatic1111.
Vidíte v tomto způsobu práce i potenciál do budoucna?
Rozhodne, ale treba brať v úvahu neistú perspektívu niektorých súčasných AI nástrojov a to, kam sa pohne celý AI development. Môže sa kľudne stať, že celé creative AI odvetvie jedného dňa splasne ako bublina. Nástroje, ktoré som používala pred pár rokmi, napríklad rýchlo zastaraly, pôvodný kód už nefunguje, lebo sa zmenila paradigma smerom k textovým modelom a tie pôvodné nikto neudržuje atď. Je to živá pôda pod nohami, takže sa nedá na nič plne spoliehať.
Alina Matějová je freelance grafická designérka, absolventka Teorie interaktivních médii na Masarykově univerzitě a Ateliéru grafického designu 2 na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně, kde nadále studuje v doktorském programu. Je nadšenkyně do umělé inteligence, což ji dovedlo k organizování projektu/konference HUMAIN. Ten se od roku 2020 zaměřuje na průsečíky umění, designu humanitních věd a umělé inteligence, a za tento počin byla ve stejném roce nominovaná v širším kruhu kategorie Objev roku Czech grand design.
Foto: archiv Aliny Matějové
Jak AI proniká do vaší umělecké/designerské praxe?
Moje praxe se vyvíjí zejména v oblasti známé jako grafický design. AI má sice transformativní potenciál na nejrůznější využití v „kreativních průmyslech“, ale rovněž vidím, že čím více je práce či výstup směřován do fyzického, materiálního světa a čím více je třeba přesněji komunikovat s klientem či zadavatelem, tím méně je pak prostoru pro využití AI (třeba ve smyslu text-to-image generátorů). Do mé umělecké a designérské praxe proniká, ale řekla bych, že velmi pozvolně či okrajově. Spíše se snažím AI jako fenomén reflektovat v širších měřítcích (doktorandský výzkum, organizování workshopů, konferencí).
Jakým způsobem ji využíváte?
V rámci samotného kreativního procesu bych řekla, že AI využívám opravdu minimálně či příležitostně. V několika případech nám Dall-E pomohl při některých projektech se sestavením moodboardu přímo s klientem. Když vím, jaký specifický element, obrázek nebo prvek potřebuji, příležitostně používám text-to-image generátory. Ale tyto výsledky jsou většinou jen vykopnutím k dotažení v klasických grafických softwarech, ve kterých je pak aplikuji do celého dalšího vizuálu.
Stejnou měrou pak pracuji s Chat GPT - třeba k vytvoření zástupného či ilustračního textu v nějakých projektech, nebo jako nástroje k brainstormingu nad názvy, claimy a tak dále. Ale i to je spíše v rovině nějakého nakopnutí než dotažení.
V jednom kurátorském projektu (Black box – Černá skříňka) jsem ale měla zase prostor pracovat s neuronovou sítí na specifickém vlastním souboru dat. AI se zde stala jakýmsi nelidským kurátorem konkrétního souboru s daty. Ale tento projekt byl poměrně komplexním mezioborovým setkáním, takže od toho byly i technické možnosti.
Které jsou vaše oblíbené nástroje či softwary?
Dall-E 2, ChatGPT, nejrůznější nástroje z Replicate.
Vidíte v tomto způsobu práce i potenciál do budoucna?
Moje pozice je poměrně střízlivá a racionální, takže tímto způsobem hodlám pokračovat i do budoucna. Co mi ale přijde jako skvělá cesta při využití AI, je třeba při vlastním generování nějaký velkých iterací jednoho vizuálního stylu. Jen jsem k tomu ještě nikdy neměla prostor, ani vhodnou zakázku, kde by se to smysluplně využilo a bylo i finančně dostupné.
3. 1. 2024
Aktuálně
►Kryštof Mařatka: Nové světy klavíru
► Evy Eisler – Ochočené nekonečno
► Seminář matériO' Fokus: Trendy a šetrné materiály v praxi 28.11.
► Heimtextil 2025: Textil jako most mezi minulostí a udržitelnou budoucností
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
15. 11. 13:02
Dobrý den, děkuji za další zajímavý článek. Rád bych upřesnil, že v některých z ...
Michael Rada - Recyklovaná jízda: Skateboardy z leteckých součástek i rybářských sítí
18. 10. 16:13
Dobrý den, děkuji za zajímavý příspěvek. Je škoda že autoři nejnovějších publikací, ...
Michael Rada - Řemesla, 1. díl: Proč v Evropě mizejí umělecká řemesla a jaké jsou jejich vyhlídky do budoucna?
20. 9. 14:38
Velice děkuj za "jiný" rozhovor, kromě lásky k materiálu z něj čiší LÁSKA k PRÁCI a ...
Michael Rada - EVA JANDÍKOVÁ: LNU KE LNU