Obrazem
V zahradě, kterou navrhli umělci Fischli a Weiss, se ve skrytu potkává zelí s květinou
Kousek od Basileje ve městě Riehen najdete soukromé muzeum Fondation Beyeler. Od konce května do začátku září můžete v budově, kterou navrhl architekt Renzo Piano, navštívit výstavu Alexander Calder & Fischli/Weiss. Výstavní projekt vás ale z výstavní síně zavede mezi záhony a ke kompostu.
Kurátorka muzea Theodora Vischer rozšířila výstavní plochu i mimo hlavní budovu. Podle plánku se po pár minutách dostanete do zelené oázy – výtvarného díla, které při troše nepozornosti nemusíte vůbec zaregistrovat. Autoři konceptu nenápadné zahrady jsou umělci Peter Fischli a David Weiss.
Soukromé muzeum Fondation Beyeler nyní hostí výstavu Alexander Calder & Fischli/Weiss
První zahradu tohoto typu vytvořili Fischli a Weiss v rámci výstavy Skulptur Projekte před více než dvaceti lety v německém městě Münster, kde se každých deset let koná výstava soch ve veřejném prostoru. Tehdejší návštěvníci většinou zahradu nepovažovali za součást výtvarné expozice. Nové realizace se projekt „Garten“ dočkal letos. Práce na nové realizaci zahrady započaly v únoru a první návštěvníci ji spatřili v květnu letošního roku.
Zahrada sestává z necelého tuctu záhonů, v kterých jsou na střídačku vysazené květiny, zelenina, stromy, keře, nechybí bouda na nářadí, konev, hnojiva, venkovní sezení, kompost ani hnůj.
Do zahrady patří i fóliovník.
Záhony nenápadně končí a přecházejí v pastvinu s ovcemi.
Výsadba v záhonech je namixovaná tak, aby se zelenině dobře dařilo, aby průběžně přinášela užitek. Květiny, které se zeleninou sdílí záhony, plní estetickou funkci.
Vzhled zahrady je směsicí chaosu a organizovanosti, kultivace a divokosti, přirozenosti a vyumělkovanosti.
Mikrokosmos zahrady se záměrně netváří ani nezjevuje jako umělecké dílo. V zahradě jsou vysázené rostliny typické pro danou lokalitu.
Fischli/Weiss je zkratka pro známe umělecké duo Peter Fischli (1952) a David Weiss (1946-2012). Výtvarníci spolupracovali od roku 1979. Jejich nejslavnější dílo je film The Way Things Go (Der Lauf der Dinge) z roku 1987. Zachytili v něm nekonečný příběh řetězových reakcí – nejen mechanických, ale i chemických. Několikrát reprezentovali Švýcarsko na bienále umění v Benátkách. Jsou zastoupeni ve významných světových sbírkách současného umění.
21. 6. 2016 Text a foto: Lucie Havlová, foto: Tomáš Hendrych
Aktuálně
►Kryštof Mařatka: Nové světy klavíru
► Evy Eisler – Ochočené nekonečno
► Seminář matériO' Fokus: Trendy a šetrné materiály v praxi 28.11.
► Heimtextil 2025: Textil jako most mezi minulostí a udržitelnou budoucností
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
15. 11. 13:02
Dobrý den, děkuji za další zajímavý článek. Rád bych upřesnil, že v některých z ...
Michael Rada - Recyklovaná jízda: Skateboardy z leteckých součástek i rybářských sítí
18. 10. 16:13
Dobrý den, děkuji za zajímavý příspěvek. Je škoda že autoři nejnovějších publikací, ...
Michael Rada - Řemesla, 1. díl: Proč v Evropě mizejí umělecká řemesla a jaké jsou jejich vyhlídky do budoucna?
20. 9. 14:38
Velice děkuj za "jiný" rozhovor, kromě lásky k materiálu z něj čiší LÁSKA k PRÁCI a ...
Michael Rada - EVA JANDÍKOVÁ: LNU KE LNU