Všímáme si
Eliáška v Praze i v telefonu. Věhlasnou ruinu Kamenického Šenova připomíná výstava i mobilní aplikace
170. výročí založení továrny na výrobu lustrů, která získala svůj věhlas díky jménu Eliase Palmeho, připomíná výstava v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. Historie výroby ověsových lustrů, které z Kamenického Šenova pronikly do světa spolu se jménem zakladatele sklárny, se počítá od roku 1849. Výstava, která zdůrazňuje architektonické dědictví zašlé křišťálové slávy, je k vidění do 29. září 2019.
-
Eliáška v Praze i v telefonu. Věhlasnou ruinu Kamenického Šenova připomíná výstava i mobilní aplikace
Text: Tereza Lišková • Foto objektu: Filip Švácha, historické foto pochází z archivu bratrů Brzkových
Pozoruhodnou minulost severočeského Kamenického Šenova dodnes připomínají bohatě zdobené domy tehdejších obchodníků se sklem. Dominantu sklářské obce tu více než jedno století zastávala stavba přezdívaná jako „Eliáška“, dřívější velkoryse pojaté sídlo a výrobní areál rodinné firmy Elias Palme. Samotná výroba v tamním areálu skončila v roce 1972. Po privatizaci v roce 1992 začaly budovy chátrat.
V roce 2016 se objektem začala zabývat Tereza Šváchová, která studovala architekturu. Její diplomová práce z téhož roku nabízela programové řešení na obnovu a nový provoz celého objektu. Šváchová rozdmýchala diskusi mezi současným majitelem nemovitosti a představiteli města Kamenický Šenov a Libereckého kraje. Ta postupem času vyšuměla do prázdna a areál včetně budovy se secesním průčelím dál podléhá zkáze.
Architektka Tereza Šváchová letos v létě na výstavě v Uměleckoprůmyslovém muzeu představila i novou mobilní aplikaci Eliáška. Program umožňuje navštívit trojrozměrný digitální model budovy. Uživatel může prostřednictvím svého telefonu vstoupit do několika míst areálu a porovnat stav budovy po výstavbě s tím současným.
„Nápad se zrodil v návaznosti na mou fascinaci novými technologiemi a z radosti, že se některé dají aplikovat i v architektuře. Bylo to krátce před tím, než vyhořela katedrála Norte-Dame… Bylo nám jasné, že v Kamenickém Šenově musíme alespoň digitálně zakonzervovat současný stav a pokusit se zrekonstruovat ten původní. Nevíme, jestli ten dům bude ještě zítra stát,“ vysvětluje Šváchová, proč se pustila do digitální reprezentace stavby. Aplikace je k dispozici na Apple Store pro iOS i na Google Play pro Android.
► U příležitosti výstavy „170 let sklárny Elias Palme“ otevíráme text „Naše Eliáška“, který vyšel v roce 2018 spolu se sérií fotografií tiskem v Material Times 3/2018.
12. 7. 2019
Aktuálně
► Heimtextil 2025: Textil jako most mezi minulostí a udržitelnou budoucností
► Webinář matériO' Fokus: Od tradičních materiálů k low-tech inovacím
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
15. 11. 13:02
Dobrý den, děkuji za další zajímavý článek. Rád bych upřesnil, že v některých z ...
Michael Rada - Recyklovaná jízda: Skateboardy z leteckých součástek i rybářských sítí
18. 10. 16:13
Dobrý den, děkuji za zajímavý příspěvek. Je škoda že autoři nejnovějších publikací, ...
Michael Rada - Řemesla, 1. díl: Proč v Evropě mizejí umělecká řemesla a jaké jsou jejich vyhlídky do budoucna?
20. 9. 14:38
Velice děkuj za "jiný" rozhovor, kromě lásky k materiálu z něj čiší LÁSKA k PRÁCI a ...
Michael Rada - EVA JANDÍKOVÁ: LNU KE LNU