CZ / ENG

Všímáme si

Proti proudu času s japonským designem

Průměrný designér pracuje s přidáváním, nejlepší designér pracuje s redukcí. „Zlaté pravidlo,“ které teoretici designu často vyslovují, bychom mohli vztáhnout na japonský design jako celek i uměleckořemeslnou tradici této velmoci kultivovaného životního stylu a vytříbeného umění. Japonsko zastoupené více než stovkou firem bylo hlavní partnerskou zemí únorového veletrhu Ambiente ve Frankfurtu nad Mohanem. Japonské výrobky stály za pozornost.

Proti proudu času s japonským designem
Zavřít Veletrh proběhl 7. až 11. února. Zúčastnilo se ho 4 724 společností, z toho 101 z Japonska. (foto: Welzel)

Japonsko pojalo svou účast opravdu velkolepě, nebylo oblasti každodenní praxe lidského bytí, kterou by moderní japonský design nebo tradiční umělecká řemesla ve svých expozicích opomenuly. Všechny možné a myslitelné materiály přírodní nebo uměle člověkem vytvořené se staly nositeli oné zvláštní a jedinečné schopnosti spojit v sobě takové kvality, které vyústí v elegantní výsledek. Japonské firmy postavily své expozice především na prezentaci tradičního užitého umění.

K vidění byly origami, obřadní vějíře, vonné tyčinky, umění ikebany, japonské laky, textil, nožířství, keramika a porcelán, sklo, šperky, nábytek, svítidla, tapety a další předměty denní potřeby. Jejich cílem bylo jít v dnešní divoké době tak trochu proti proudu času a ukázat návštěvníkům techniky výroby, které jsou z podstaty pomalé a velmi, velmi pracné.

Jestli na veletrhu v diskusích zaznělo, že „…potřebujeme víc krizí spojených s průmyslem a novými technologiemi, protože krize zároveň znamenají nové impulzy pro inovace designu a inovace neznamená vytvářet jen nové věci, ale znovu objevit tradice, tradiční řemeslné techniky a materiály…“ pak japonští výrobci mají tento koncept uvažování zakódovaný zcela přirozeně. V Japonsku, zemi chudé na přírodní zdroje, si ve své dlouhé řemeslné tradici byli vždy vědomi vzácnosti materiálů stejně jako ekologických aspektů své činnosti.

Pokud řekneme, že japonský design vyniká vytříbenou estetikou tvaru jdoucího k samotnému základu užitné funkce předmětu a vychází z charakteru a výtvarných možností zvoleného materiálu, pak to tak skutečně je. Ale takový design je i v jiných zemích, připomeňme slavnou tradici skandinávského designu. To, co z Japonska činí pro design zemi zaslíbenou, je jeho spirituální a řemeslná tradice.

Teprve spiritualizace každodenních běžných aktivit, jako je psaní, příprava čaje a jídla, výroba origami nebo malba na porcelán, z nich vlivem zenového buddhismu udělala to, co je pro japonské umění to nejpodstatnější a co trvá dodnes. Japonský přístup je střízlivý, vede po cestě hlubokého praktikování.

Bohaté zázemí kulturní a duchovní tradice japonského designu se japonským vystavovatelům podařilo na veletrhu představit i formou živých ukázek a dílen (výroba japonských mečů, broušení nožů, kresba tuší, florální umění, ručně tepané měděné nádobí, origami, malba na porcelán). Stejně tak jste zde ale mohli navštívit „futurologické“ expozice, v nichž design předjímal a ze své pozice řešil problémy, které na lidstvo někde v další zatáčce čekají. Patřily mezi ně domácí pěstírny a kultivační boxy na zeleninu bez použití hlíny.
 

Marie Kohoutová

19. 2. 2014

Komentáře

PŘEDMĚTAUTORDATUM

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek




© Copyright 2013 Happy Materials, s.r.o.
Obsah časopisu je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření článků včetně fotografií bez souhlasu vydavatelství je zakázáno.
Design © Helena Jiskrová
Tvorba webu: NETservis s.r.o.