Materiály
Česká republika neztrácí lesk
V sousedním Německu právě probíhá veletrh Ambiente, přehlídka toho nejlepšího ze světa spotřebního zboží a designu. Ve Frankfurtu se setká téměř čtyři tisíce sedm set vystavovatelů a sto čtyřicet tisíc návštěvníků. A co my? Sklo, keramika, tradice i inovace, řemeslo a umění. Čeští designéři a výrobci mají co nabídnout.
-
Z výstavy Skleněná republika: Alena Matějka, VĚTRNÍKY, 2013 tavená plastika (foto: Gabriel Urbánek)
-
Skupina vystavujících studentů od Maxima Velčovského. Experiment! (foto: Lucie Havlová)
-
Experiment: tepané hliněné misky od Adama Železného. (foto: Jaroslav Moravec)
-
Profesor Hansjerg Maier-Aichen z katedry Product Design na Universitě v Karlsruhe se vyjádřil, že tepané mísy jsou top z hlediska inovativního designu ze sortimentu pěti tisíc stánků na letošním veletrhu Ambiente.
-
Martina Žílová vysvětluje novou techniku práce s kobaltovými barvami.
-
Kobaltový defekt od Martiny Žílové. (foto: Jaroslav Moravec)
-
Křehký na veletrhu.
-
Bábovka ze studia Křehký. Reedice nikdy průmyslově nerealizovaného tvaru od V. Šotoly z 90. let.
Skleněná republika přezdívají naší zemi znalci z oboru již dlouho. A právě stejnojmenná výstava je výrazným momentem české účasti na veletrhu. Výstava představuje na Ambiente moderní sklo skrze práce dvaceti sklářských výtvarníků čtyř generací, mužů a žen z různých regionů. V padesátých letech minulého století vznikal fenomén moderního autorského skla ve spojení se jmény jako Stanislav Libenský, Jaroslava Brychtová nebo René Roubíček. Čeští skláři a jejich díla jsou od té doby žádaní po celém světě. Tvorba desítek sklářských výtvarníků různých generací trvá dodnes a je světovým unikátem. „Není v České republice kraj, odkud by nepocházel nebo zde nepůsobil osobitý sklářský umělec“, říká kurátorka výstavy Dagmar Havlíčková.
Čeští autoři a autorky se objevují také na kurátorské výstavě vybraných absolventů a začínajících designérů Talents. Autory, kteří svou tvorbu prezentují bezplatně, si vybrala ředitelka veletrhu Nicolette Naumann osobně loni v Praze. Na výstavě Experiment, kde své práce vystavili studenti UMPRUM z ateliéru keramické tvorby pod vedením Maxima Velčovského, vybrala hned čtyři, což je v celosvětové konkurenci úspěch. Martina Žilová vynalezla novou techniku práce se svými kobaltově modrými nádobami. Adam Železný obrátil pozornost k Peru a tradičním technikám a navrhl hrubé nádoby jako projev moderního svobodného přístupu ke stolování a servírování. Tradiční metody vyhovují Jakubu Kabátovi, který pracuje na hrnčířském kruhu a svým artefaktům dodává na originalitě neobvyklou směsí použitých materiálů. Kristýna Bratránková vystavuje své dílo Kombinace hmot.
Ve Frankfurtu je vystaven i průřez produkce značky Křehký, která ukazuje práce předních českých designérů Maxima Velčovského, Kláry Šumové, Michaely Tomiškové, Jiřího Pelcla, Gabriela Vacha nebo Richarda Huttena. Nejen oni, ale i dalších bezmála padesát vystavovatelů dokazují, že česká výroba má na světovém trhu své místo.
připravila: Tereza Lišková
8. 2. 2014
Aktuálně
► Heimtextil 2025: Textil jako most mezi minulostí a udržitelnou budoucností
► Webinář matériO' Fokus: Od tradičních materiálů k low-tech inovacím
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
15. 11. 13:02
Dobrý den, děkuji za další zajímavý článek. Rád bych upřesnil, že v některých z ...
Michael Rada - Recyklovaná jízda: Skateboardy z leteckých součástek i rybářských sítí
18. 10. 16:13
Dobrý den, děkuji za zajímavý příspěvek. Je škoda že autoři nejnovějších publikací, ...
Michael Rada - Řemesla, 1. díl: Proč v Evropě mizejí umělecká řemesla a jaké jsou jejich vyhlídky do budoucna?
20. 9. 14:38
Velice děkuj za "jiný" rozhovor, kromě lásky k materiálu z něj čiší LÁSKA k PRÁCI a ...
Michael Rada - EVA JANDÍKOVÁ: LNU KE LNU