VŠÍMÁME SI
Galerie Kuzebauch vystavuje experimenty z porcelánu a keramiky
V galerii Kuzebach na pražském Břevnově probíhá výstava experimentálních prací, kterou připravili studenti Ateliéru keramiky a porcelánu VŠUP. Výstava představuje průřez postupy výroby porcelánu od pravěkých technik až po objekty, které by nevznikly bez CNC obráběcích strojů. Prezentace tvorby ateliéru pod názvem Experiment představuje objekty sofistikovaně křehké i robustní, pevné nádoby, svým zjevem odkazující na časy dávno minulé. Výstava nejrůznějších objektů – elegantních, vtipných i archaických – je přístupná denně kromě pondělí a neděle po celé léto až do 29. srpna.
Studenti Ateliéru keramiky a porcelánu zpracovali 13 témat, z nichž každé vyústilo ve velmi osobitý, objekt, který přiměje někdy k úsměvu, někdy k zamyšlení. Kupříkladu Monika Krobová ve své studii spojila porcelán s textilem, což jí umožnilo využít charakteru obou materiálů. Textilie máčená v porcelánové licí břečce se výpalem proměnila v objekty, které jsou výrazné textilní strukturou a texturou a současně typické pevností a křehkostí porcelánu. Textilie určila prostorové rozložení porcelánové hmoty.
Oproti draperiím z porcelánu působí tepaná keramika Adama Železného velmi odlišně. Veliké nádoby jsou vyráběny metodou tepání paličkou, která je typická pro peruánskou keramiku, a to od 6. století před Kristem až dodnes (hrnčířský kruh zde dlouho nebyl znám). Pomocí rotace kolem oblého kamene a tvarování úderem však lze dosáhnout až 1,5 mm tenkého střepu, který má téměř kovový zvuk, a zajímavou strukturu způsobenou údery paličkou.
Monika Krobová - Textil versus porcelán; Adam Železný - Tepaná keramika ©Jaroslav Moravec
Lucie Krylová se inspirovala nejznámějším typem porcelánu slavné anglické porcelánky Wedgewood. Tento typ, zvaný Jasperware, je reliéfní a současně dvoubarevný – z tmavého podkladu vystupuje bílý reliéf, který zpravidla zobrazuje antické výjevy a idylickou krajinu. Lucie ovšem své výjevy podává ve zcela jiném duchu – její krajiny jsou bez lidí, neolistěné stromy se střídají se suchými pařezy.
Lucie Krylová - Kombinace hmot; Kristyna Plesková - Tvoření bez formy ©Jaroslav Moravec
Zcela odlišně - bez použití formy - zpracovala porcelán Kristyna Plesková. V řídké porcelánové hmotě namáčela dřevěné špejle, které při výpalu vyhořely, a zbyla po nich jen tenká dutá skořápka. Pro zpevnění porcelánové hmoty ji zahustila nažkami z květenství orobince, díky čemuž dosáhla zajímavých efektů stékání na výsledném vypáleném objektu. Cílem bylo vytvořit geometrické konstrukce, vyvolávající postapokalyptický dojem z architektury. Ten byl podpořen deformacemi, borcením a křehkostí po výpalu. Touto metodou vniklo pět různých objektů, jejichž stabilita byla ověřena při výpalu v peci. Pouze dva z nich byly nakonec schopné transportu do Galerie Kuzebauch.
Ostatních devět projektů přináší další experimenty s keramikou a porcelánem – například dekor jako defekt, akademická půda, teleskopická forma či grafitový set. Výstava probíhá až do konce srpna.
16. 7. 2013 HelP
Aktuálně
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
20. 12. 15:39
Děkuji za rozhovor, TEXTILE MOUNTAIN i jeho zakladatelka jsou neuvěřitelné plní energie, že ...
Michael Rada - Textile Mountain zachraňuje látky od designérů stejně jako kvalitní metráž, jaká už se nevyrábí
15. 11. 13:02
Dobrý den, děkuji za další zajímavý článek. Rád bych upřesnil, že v některých z ...
Michael Rada - Recyklovaná jízda: Skateboardy z leteckých součástek i rybářských sítí
18. 10. 16:13
Dobrý den, děkuji za zajímavý příspěvek. Je škoda že autoři nejnovějších publikací, ...
Michael Rada - Řemesla, 1. díl: Proč v Evropě mizejí umělecká řemesla a jaké jsou jejich vyhlídky do budoucna?