CZ / ENG

Jak to vidí

Komentáře

Mnohem horší je užívání pitné vody ve splachovacích záchodech.

20.11.2015 16:15 vložil Jan Bílek

Masové splachování pitnou vodovodou je kromě děsivého plýtvání elektrickou energií právě tím hlavním zdrojem zbytků humánních léčiv zejména ve vodě získávané z řek. Existují snad jiné masově použitelné metody jak se zbavovat humánního lidského odpadu zejména ve městech? Jako majitel ekologického suchého záchodu mám dotaz: jak se zbavit tohoto pevného odpadu? Je možné jej uložit do kontejnerů pro smíšený domovní odpad?


Reagovat  Reagovat s citací


Re: Mnohem horší je užívání pitné vody ve splachovacích záchodech.

20.11.2015 16:42 vložil red.

Jan Bílek napsal

Masové splachování pitnou vodovodou je kromě děsivého plýtvání elektrickou energií právě tím hlavním zdrojem zbytků humánních léčiv zejména ve vodě získávané z řek. Existují snad jiné masově použitelné metody jak se zbavovat humánního lidského odpadu zejména ve městech? Jako majitel ekologického suchého záchodu mám dotaz: jak se zbavit tohoto pevného odpadu? Je možné jej uložit do kontejnerů pro smíšený domovní odpad?
Dobrý den, na související téma právě připravujeme článek ve spolupráci s Institutem cirkulární ekonomiky.


Reagovat  Reagovat s citací


Re: Mnohem horší je užívání pitné vody ve splachovacích záchodech.

29.11.2015 01:19 vložil Soňa Jonášová

Dobrý den, pane Bílku,
mohu se dotázat na typ "ekologického suchého záchodu", ke kterému se váže Váš dotaz?

Děkuji Vám,
Soňa Jonášová
Institut Cirkulární Ekonomiky


Reagovat  Reagovat s citací


Dotaz

6.9.2015 17:52 vložil Petra Havlenová

Dobrý den,

pro začátek bych ráda napsala, že nejsem zastáncem kupování balené vody a když to jde, piju kohoutkovou vodu. Zajímal by mě ale Váš názor na obsah ženských hormonů v kohoutkové vodě, které nejsou schopny čističky nijak z vody eliminovat? Hodně slýchám názor, že si lidi kupují balenou i kvůli tomuto. Sama nejspíš kohoutkovku vynechám, až budu chtít otěhotnět. Děkuji předem za odpověď.


Reagovat  Reagovat s citací


Re: Dotaz

7.9.2015 15:15 vložil Zuzana

Dobrý den, Petro,

díky moc za dotaz. Hormony jsou jedno ze žhavých témat, stejně jako ibuprofen, který se spolu se všemi ostatními léky do životního prostředí dostává.

Nejprve je nutné říci, že ideálním řešením problémů životního prostředí (a tedy i koloběhu vody) je prevence - nezatěžujeme léky a jinými chemikáliemi ani své tělo a své zdraví, ani přírodu.

Někdy je samozřejmě třeba tzv. xenobiotika (tj látky v přírodě se přirozeně nevyskytující) užívat a vypouštět, takže prevence holt není 100% řešením.

Výskyt těchto látek pak ale rozhodně není izolovaným problémem vody z kohoutku, vodní cyklus je zkrátka opravdu cyklus a znečišťujeme celou soustavu. Míra tohoto problému je však u vodovody zanedbatelná: v roce 2009-2011 probíhal celostátní projekt "Výskyt a zdravotní rizika zbytků humánních léčiv v pitných vodách". Celý text najdete na straně 3 v dokumentu od Státního zdravotního ústavu http://www.szu.cz/uploads/documents/chzp/voda/pdf/monit/voda_11.pdf.
Já bych si dovolila citovat následující: "Průzkum zjistil, že na kohoutku u spotřebitele se tyto látky vyskytují naprosto výjimečně a ve stopových koncentracích - z více než 100 vzorkovaných vodovodů pouze ve 3 vzorcích ze 2 vodovodů byly nalezeny dvě ze sledovaných látek v koncentraci nad mezí stanovistelnosti." Šlo o ibuprofen a karbamazepin.

To, že v ČR představují diskuse o hormonech a léčivech ve vodě naštěstí jen fámy, je obrovskou výsadou, které si můžeme vážit. Polovina veškeré vodovody totiž pochází z podzemních zdrojů, ta druhá povrchová polovina pak v drtivě většině z horních toků a chráněných nádrží, kterým tak nehrozí kontaminace.

Na závěr doplním, že vodovoda je v pořádku nejen pro těhotné a kojící matky, ale i pro kojence, jestliže splňuje veškeré legistalivní požadavky: "Pokud voda odpovídá ve všech ukazatelích požadavkům na pitnou vodu, je vhodná i pro kojence." http://www.szu.cz/uploads/documents/chzp/voda/pdf/Prakticky_lekar_4_2007.pdf

Nejlepší informace o aktuální a lokální kvalitě své vody získáte u své vodárenské společnost - obvykle na jejich webu, případně na zákaznické lince.

Tak doufám, že Vám to pomůže ušetřit peníze a záda, které si v těhotenství neničte ještě taháním balíků vod :-) Myslím, že klíčovější je z hlediska zdraví hledět na potraviny a vyhýbat se pesticidům.


Reagovat  Reagovat s citací


Re: Re: Dotaz

9.9.2015 19:23 vložil Petra Havlenová

Moc děkuji za vyčerpávající odpověď. :-)


Reagovat  Reagovat s citací


Nesouhlas

18.6.2015 13:39 vložil Karel

dobry den, dovoluji si naprosto nesohlasit s vasim tvrzenim . Balena voda splnuje mnohem narocnejsi kriteria nez voda kohoutkova. To nemluvim o puvodu vody . Kohoutkova voda je z povrchovych zdroju oproti vetsine balennych vod , ktere pochazeji z hlubinnych zdroju.


Reagovat  Reagovat s citací


Re: Nesouhlas

19.6.2015 08:15 vložil Zuzana

Dobrý den, Karle.
Během posledních 10 let vypadá srovnání balené a kohoutkové vody jednoznačně. Kvalita vodovody se testuje průběžně a výsledky těchto rozborů jsou veřejně dostupné na SZÚ. Jedná se o stovky tisích hodnot, které v 99% případů splňují nároky předpisů.
Balená voda je naproti tomu kontrolována státem jen sporadicky a nespecifické a nedetailní výsledky těchto rozborů jsou dostupné pouze na písemné vyžádání od SZPI. Jedná se o stovky hodnot ročně a v průměru 10% balených vod NESPLŇUJE legislativní požadavky (někdy to bylo 16%, někdy 2%).

Takže taková jsou fakta k reálné kvalitě. Další číslo, které Vás bude zajímat je, že v ČR pochází 50% vodovody z podzemních zdrojů.

Co se přespisů týče, tak balená voda nemá přísnější nároky, nedá se to takhle obecně shrnout. V mé diplomové práci se můžete na stranách 32-35 podívat na tabulku, která porovnává zákonné hodnoty pro různé vody, takže se můžete přesvědčit o realitě sám: https://www.academia.edu/9609818/Sustainable_Hydration_in_Czech_Republic_Bottled_versus_Tap_Water.

Je těžké se v problematice objektivně orientovat, když jsme denodenně přesvědčováni reklamami o nějakých tvrzeních, takže chápu Vaši první reakci. Doufám ale, že Vám všechna tato data umožní nahlížet na vodovodu novým pohledem.



Reagovat  Reagovat s citací


Re: Re: Nesouhlas

19.6.2015 11:34 vložil Tereza

Oh, zajímavá informace: "ČR pochází 50% vodovody z podzemních zdrojů". Díky za upřesnění.


Reagovat  Reagovat s citací


Moc díky

18.6.2015 09:32 vložil trideniodpadu.cz

Moc díky za tohle čtení. Je příjemné číst o věcech v souvislostech bez zelených kudrlinek a celospolečensky uznávaných nesmyslů.


Reagovat  Reagovat s citací


Re: Moc díky

18.6.2015 09:58 vložil Zuzka

To mě těší, Martine, že jste si rád početl. U vody je tolik fakt a pravd, že ani není potřeba si vypomáhat kudrlinkama :)


Reagovat  Reagovat s citací


Vložit nový příspěvek



© Copyright 2013 Happy Materials, s.r.o.
Obsah časopisu je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření článků včetně fotografií bez souhlasu vydavatelství je zakázáno.
Design © Helena Jiskrová
Tvorba webu: NETservis s.r.o.