JAK TO VIDÍ
Signal Festival 2022: výročí nekonečných front
Signal Festival letos oslavil svou první dekádu. Na trase Vršovice, přes centrum až na Vinohrady, bylo možné spatřit jak nová majestátní díla, tak opakující se projekty. Například návrat videomappingu na Mírové náměstí vyvolal nadšení u všech návštěvníků. Pojďte si společně s námi projít část výstavy.
Text: Tereza Vodičková a David Černý • Foto © Signal Festival
Kostel Nejsvětějšího Salvátora ukrýval laserovou světelnou instalaci v čistě působící minimalistické formě. Vizualizace geometrických funkcí skrze laserové paprsky fungovala skvěle. Autor Shohei Fujimoto vytvořil dílo s názvem Nehmotná forma založené na ověřených principech, což ale neubralo instalaci na působivosti, kterou přirozeně podpořil i okolní prostor.
Fyzická možnost smrti v mysli někoho žijícího. Maxim Velčovský vytvořil instalaci z vyhořelých aut zasažených válkou na Ukrajině. Rozstřílené vozy nesou emoce a poselství, která jsou pochopitelná pro širokou veřejnost. Byť bylo možné podobně zničené vraky zahlédnout již na Strahově, zde kruté svědectví války ještě umocnilo vhodné nasvícení s kouřovými efekty.
Pavla Beranová a Tereza Bartůňková na Mariánském náměstí vytvořily poetickou Krajinu Levitace. Magickému konceptu však ublížilo jak místo, tak davy návštěvníků. Vnímat v zaplněné ulici nočního Klementina napodobení nepředvídatelných živlů je takřka nemožné. Instalaci by pomohl vzdušnější prostor umožňující této oslavě lehkosti plnohodnotně vyniknout.
Audiovizuální instalace QUADD na piazzettě Národního Divadla navázala na dílo Rezonátor z roku 2016. Jeden z nejzajímavějších projektů letošního ročníku pracoval s lasery, polopropustnými zrcadly i zvukem různých frekvencí. Jan Hladil dokázal kombinací všech těchto prvků alespoň vzdáleně přiblížit „kosmický čtvrtý rozměr reality“. Dynamická show s futuristickým konceptem předvedla přesně to, co od Signalu očekáváte.
Mezinárodně uznávaný Refik Anadol vytvořil projekci Prague Dreams – Umělecké dílo zrozené z hlubin městských dat. Skvělé využití technologie laserového 3D skenu v pražských ulicích. Velkoplošná projekce se odehrávala v CAMPu, kam se opravdu hodila – koncepčně i obsahově. Kvalitní práce, jen si nejsme jisti zvoleným formátem. Projekce by mohla někomu připadat příliš dlouhá.
Divadelně-taneční inscenace režisérky Miřenky Čechové a vizuálního umělce Erika Bartoše LUNAtic v prostorách Kateřinské zahrady prezentovala duševní svět umělce. Unikátní propojení taneční performance a videomappingu. Přestože v divadelním světě nejde o nic nového, zde se povedlo dostat představení ze speciálního uměleckého světa k mainstreamovému divákovi.
Vytvořit zajímavou projekci opakovaně na stejnou budovu je nelehký úkol. Ačkoli je i obecně klasický videomapping už dost vyčerpaná záležitost, projekt od francouzských AV Extended si s ním dobře poradil. Tématem mappingu Iris na kostel sv. Ludmily bylo oko a vidění. Respektoval signifikantní prvky architektury a důmyslně pracoval i s abstraktní formou.
Kostel sv. Václava rozsvítil projekt od László Zsolt Bordose. Projekt Creatuare, který ale asi nepochopíte, dokud si nepřečtete interpretaci. Po zjištění, o co vlastně jde, vše zapadne do sebe a potvrdí úctyhodnou prezentaci promítaného a lomeného světla: „If Light means Life, then Light is a living Creature!”
Co dodat? Jednoznačně chybělo více interaktivních děl umožňujících publiku událost nejen vidět, ale opravdu zažít. Patnáct projektů není možné za jeden, ani dva večery stihnout a dlouhé fronty pomalu tlumily nadšení z celé události. Proč umisťovat masový světelný festival do uzavřených prostor? Časová náročnost, zejména ještě s čekáním na placené instalace, tak znatelně narůstala a kazila finální zážitek.
I přes zmíněné nedostatky však mohou být pořadatelé hrdí na organizaci akce. Že si Signal festival stále drží svou úroveň, dokazují zaplněné ulice a ohlasy na sociálních sítích. Události se zúčastnilo bezmála půl milionu návštěvníků a vznikly zde i nové spolupráce s významnými institucemi jako Národní Divadlo, Kunsthalle Praha, CAMP nebo FEL ČVUT.
17. 11. 2022
Aktuálně
► Heimtextil 2025: Textil jako most mezi minulostí a udržitelnou budoucností
► Webinář matériO' Fokus: Od tradičních materiálů k low-tech inovacím
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
15. 11. 13:02
Dobrý den, děkuji za další zajímavý článek. Rád bych upřesnil, že v některých z ...
Michael Rada - Recyklovaná jízda: Skateboardy z leteckých součástek i rybářských sítí
18. 10. 16:13
Dobrý den, děkuji za zajímavý příspěvek. Je škoda že autoři nejnovějších publikací, ...
Michael Rada - Řemesla, 1. díl: Proč v Evropě mizejí umělecká řemesla a jaké jsou jejich vyhlídky do budoucna?
20. 9. 14:38
Velice děkuj za "jiný" rozhovor, kromě lásky k materiálu z něj čiší LÁSKA k PRÁCI a ...
Michael Rada - EVA JANDÍKOVÁ: LNU KE LNU