Všímáme si
Umělecké řemeslo může sloužit jako obrana pro ty, kteří se ocitli v obležení digitálu
Soutěž LOEWE Craft Prize opět hledá nejlepší současné dílo ze sféry uměleckého řemesla. Do konce října 2018 mohou umělečtí řemeslníci z celého světa přihlašovat svoje díla do třetího ročníku mezinárodní soutěže LOEWE Craft Prize. Na jaře příštího roku bude vyhlášen vítěz, který získá 50 000 eur.
-
Práce ("Banded olive, peat, sand, haloes, flashing", 27,1 x 14,5 cm, 2017, "Dark olive, peat band, umber-peat haloed trace", 23 × 12,8 cm, 2018) oceněné keramičky Jennifer Lee (photo: Jon Stokes)
„Cena by měla podpořit tvůrce v jejich další práci, v tom, by byli schopni dále vytvářet věci, které přetrvají generace,“ říká kreativní ředitel soutěže Jonathan Anderson. A dodává, že je důležité, aby umělečtí řemeslníci mohli pracovat bez neustálého tlaku na to, aby prodali to, co vyrobili.
„Inspirace, komunikace, design, řemeslo, novost i tradice, čest, pýcha a velká příležitost,“ tak charakterizuje ocenění LOEWE Craft Prize letošní porota. Do soutěže je možné přihlašovat užitá umělecká díla z oblasti keramiky, knihařské tvorby, šperku, kovářství, práce se dřevem, kůží, textilem, sklem, papírem.
Porota klade důraz na inovativnost, chce, aby dílo aktualizovalo tradici. Zároveň u něj musí být patrný umělecký záměr a mistrné zpracování. „Musí to být originální kus, částečně či úplně ručně vyrobený, vytvořený v posledních pěti letech a dosud neoceněný žádnou cenou.“
„Bylo skvělé setkat se se všemi finalisty na společné výstavě,“ zdůrazňuje vítězka posledního ročníku, keramička Jennifer Lee. „Ráda bych s nimi udržela kontakt,“ dodává a těší se, že jí odměna poslouží k rozšíření ateliéru a podpoří ji v tvůrčí práci, kterou nebudou omezovat termíny a spěch. V současné době Lee vytváří artefakty, které budou vystaveny na samostatné výstavě v Kjótu. Výhra v soutěži ji prozatím přinesla předvším značný mezinárodní zájem tisku.
Vítězem prvního ročníku soutěže se stal fenomenální soustružník Ernst Gamperl, který vyniká svým vztahem k materiálu. Svou práci se dřevem vnímá v kontextu přírodních živlů, do díla se vedle jeho umu propisují i desetiletí a století práce, kterou na stromě odvedl třeba déšť, vítr či živná půda (foto: Bernhard Spoettel)
Letos zvítězila keramička Jennifer Lee. Na fotce oceněné dílo (Pale, shadowed speckled traces, fading ellipse, bronze specks, tilted shelf), které vzniklo v roce 2017. Rozměry nádoby jsou 31 cm x 17, 4 cm. „Vytvořím deset až osmnáct věci za rok, vystavuji je spolu s kresbami,“ říká Lee. Dodává, že prodej ji zajišťují výstavy v galeriích. „Nedávno jsem prodala dva kusy soulskému Muzeu Amorepacific," dodává (foto: Michael Harvey)
Ze zkušenosti předchozích ročníků komise očekává několik tisíc přihlášených děl, z nich bude vybráno 15 až 30 finalistů, které čeká společná výstava. Porota složená z předních osobností ze světa designu, architektury, žurnalistiky, kritiky a muzejního kurátorství, včetně Jennifer Lee, vítězky loňského ročníku, vybere vítěze LOEWE Craft Prize 2019. Mezi porotci je například Naoto Fukasawa, ředitel muzea japonského folklorního umění, architekti a členové poroty Pritzkerovy ceny Benedetta Tagliabue a Wang Shu, ředitelka korejského národního fondu Hong-Nam Kim, předsedkyně poroty, korespondentka pro El País v oblasti architektury a designu, Anatxu Zabalbeascoa či již citovaný kreativní ředitel soutěže Jonathan Anderson.
Ten pro The Guardian letos v dubnu řekl, že se cítí zavázán k tomu, aby pomáhal mistrům řemesla. Podle jeho slov je třeba znovu definovat umělecké řemeslo a chránit ho před tím, aby bylo považováno za nějakou formu nižšího umění. „Jsme tam závislí na digitálních médiích, že potřebujeme neutralizovat něčím, co bude člověku blíž. Prostě se všichni chceme dotýkat věcí, nezáleží na tom, jaké je naše vzdělání, společenské nebo ekonomické zázemí,“ poznamenal.
V článku naráží i na obecně sdílené přehlcení obrazy z dvourozměrného on-line světa. Anderson řemeslo příznačně pojmenovává jako protijed ve třetím rozměru, který může neutralizovat účinky digitálního rozhraní. „Umělecké řemeslo bude vždy moderní. Vytváří objekty s vlastním jazykem, jímž navážou dialog, který tu do té chvíle neexistoval,“ dodává. Novost a tradici staví v oblasti řemesla na rovinu.
Anatxu Zabalbeascoa v hovorech s tvůrci zjišťuje, že řemeslo chrání minulé stejně jako nově se rodící, budoucí. Znamená to, že dovednost a nově vznikající materiály vyžadují, aby s nimi současní mladí řemeslníci dokázali zacházet. K tomu využijí um získaný od předchozích generací, který inovují, vnesou do něj ducha doby a řemeslo tak obohatí, rozvinou a redefinují. Luxusní módní značka LOEWE se svou nadací, která za LOEWE Craft Prize stojí, chce být u toho.
Text: Kateřina Zvelebilová
7. 8. 2018
Aktuálně
►Kryštof Mařatka: Nové světy klavíru
► Evy Eisler – Ochočené nekonečno
► Seminář matériO' Fokus: Trendy a šetrné materiály v praxi 28.11.
► Heimtextil 2025: Textil jako most mezi minulostí a udržitelnou budoucností
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
15. 11. 13:02
Dobrý den, děkuji za další zajímavý článek. Rád bych upřesnil, že v některých z ...
Michael Rada - Recyklovaná jízda: Skateboardy z leteckých součástek i rybářských sítí
18. 10. 16:13
Dobrý den, děkuji za zajímavý příspěvek. Je škoda že autoři nejnovějších publikací, ...
Michael Rada - Řemesla, 1. díl: Proč v Evropě mizejí umělecká řemesla a jaké jsou jejich vyhlídky do budoucna?
20. 9. 14:38
Velice děkuj za "jiný" rozhovor, kromě lásky k materiálu z něj čiší LÁSKA k PRÁCI a ...
Michael Rada - EVA JANDÍKOVÁ: LNU KE LNU