Všímáme si
JAK VZNIKÁ JEDINEČNOST
Designové studio Jain & Kříž vzniklo v roce 2014 v Praze a v současnosti se etabluje v Kolíně nad Rýnem a v Praze. Vytváří originální textilie, které kombinují moderní design a staré techniky. Výrobky vznikají ve spolupráci se zručnými řemeslníky v Čechách a v Indii.
Text: Simona Martínková • Úvodní foto: Dřevotisk, Kryštof Kříž
Studio se specializuje na unikátní interiérové textilie a oděvy, jejichž styl určují osobité kresby Kryštofa Kříže a Anvity Jain. Textilní vzory vznikají aplikováním tradičního tisku na ručně tkané hedvábí, bavlnu nebo vlnu a vyšíváním kreseb. Finálními produkty jsou polštáře, gobelíny, přikrývky, koberce, ale také oblečení nebo brože. Každý výrobek je ručně zpracovaný originál a na estetice děl je patrné prolínání kultur – Anvita Jain pochází z Nového Dillí a Kryštof Kříž z Prahy. Z výsledku je znát respekt k ruční výrobě a osobnímu vyjádření. Anvita a Kryštof také osobně dohlížejí na to, kdo a z jakých materiálů produkty vyrábí. Důležitý je pro ně dialog s řemeslníky a dalšími výrobci, důraz kladou na udržitelnost a organický původ materiálů. Oba se autorsky zapojují i do výroby přímo v dílnách v Indii. Součástí vývoje jsou i rešerše, studium materiálů a jejich zpracování, důležitý je dialog s výrobci a řemeslníky.
Organická bavlna a lněná tkanina ve skladu textilu v Novém Dillí
Bagru je městečko v poušti Rádžastánu nedaleko Džajpuru. Proslavené je tiskem výhradně přírodními barvami. Předtím jsou veškeré látky nejprve vyprány v přírodních lázních a zbaveny jakýchkoliv chemikálií. Hlavními odborníky jsou příslušníci komunity Chippa. (chi – barvit, pa - nechat něco vysoušet na slunci). Chippové jsou profesionálové a lidé oddaní řemeslu. Jde o nejpomalejší a nejkomplikovanější proces tisku na látky, metodu, která je zároveň šetrná k životnímu prostředí. Svou tradici i dílny si řemeslníci předávají z generace na generaci, v rodinách se navzájem trénují a zdokonalují v technikách tisku i používání barev. Každá rodina má svůj recept, který si pevně střeží, svůj originální barevný tón. Základní pigmenty jsou odvozené od železa, tamarindu, kamence, indiga, ale třeba i granátového jablka.
Nové tiskové experimenty s přírodními barvivy • video: zde
„V Rádžastánu tiskneme na organickou bavlnu nebo hedvábí. Proces vyžaduje velkou trpělivost, ale interpretace kreseb pomocí dřevotisku uprostřed pouště pro nás byly radostí i výzvou,“ říká o zkušenostech z indického Rádžastánu Kryštof Kříž. „Spontánním přístupem jsme ‚nakazili‘ i skupinu místních tiskařek a ve spolupráci s Petrou Gupta Valentovou jsme uspořádali tiskařský workshop pro tamější ženy. Bylo nádherné sledovat jejich radost a nadšení ze svobody, že si mohou tisknout tvary a vzorce, které je napadnou.“ Tisk na látky je indickou specialitou a dřevotisk se pravděpodobně používá už čtyři sta let. Různé zdroje ale počítají data různě, v Indii se skoro všechno stalo prostě před dávnými časy, přesné záznamy neexistují. Často ani samotní tiskaři nevědí, kolik jim je let, nebo jak dlouho pracují jako tiskaři.
Kamenný designový obchod Jain & Kříž vznikl v Praze v roce 2014, rekonstrukcí starého dejvického vetešnictví. Kolem něho se vytvořila mezinárodní komunita lidí, kteří rozpoznali kvalitu a unikátnost materiálů a designu. Dvakrát se zde odehrála prezentace v rámci Designbloku a také promítání a přednášky o designu a výrobě v Indii. Úspěch měly i dřevotiskové dílny pro základní a střední školy a spolupráce v rámci navrhování se studenty Prague City University. Studio následně získalo uznání díky účastem na zahraničních veletrzích, především Ambiente ve Franfurtu a zejména ve Francii na veletrhu Maison et Objet, kde se umístilo ve výběru začínajících firem. Mezinárodní spolupráci přineslo navázání kontaktů s kolegy designéry i prodeje do obchodů po Evropě. Velký zájem o výrobky je v muzejních obchodech ve Francii a jsou zastoupeny v concept storu Českého centra v Paříži. V Německu jsou výrobky zastoupeny v berlínském Palais Populaire nebo v Bauhaus Museum ve Výmaru.
Posledním veletrhem v roce 2020 bylo Ambiente ve Frankfurtu, kterého se již z důvodu začínající pandemie účastnilo málo návštěvníků a prodeje do zahraničí se téměř zastavily. Prodejny v Evropě zavřely a nenakupovaly, protože měly plné sklady, veškerý obchod se digitalizoval. Zásadní omezení přímé osobní komunikace mělo dopad i na uzavření pražské galerie Jain & Kříž a přestěhování studia do Německa v únoru 2021. Zde se pro studio otevřely nové možnosti a s inspirací přišla i nová motivace. Od vytváření náročných řad konkrétních kolekcí se zájem a uplatnění obou aktérů přesouvá do sféry samotného návrhářství a výzkumu.
Anvita Jain: SDSU Art & Design Talk 2. 12. 2021 • video: zde
„Hodně mne inspirují zprávy,“ říká Kryštof Kříž. „Teď třeba často přemýšlím, ale zatím nejsem schopen přetvořit v kresbu vizi neprostupné tmy a bažiny v Pralese kolem Bílé věže. Inspiruje mne kopnutí do balonu se synem i radost s Anvitou. O záznam si koleduje i dopravní špička, vozík u obchodu, konverzace ve vlaku, nebo za oknem se míhající sloupy vysokého napětí vedoucí z povrchových dolů a od větrných mlýnů na horizontu. Inspirují mne cesty po Indii, Jižní Americe, Evropě.”
Weirdos! Podivníci - kresba oproti fotografii skýtá více možností, realita se může ohýbat. Fabulace je nekonečná, tvorba světů a charakterů nezná mezí. Anvita vychází mnohem více z precizní přípravy, rešerše. Tužkou črtá světy nebo obličeje do pradávných schémat indických tradic a forem. Důležitým faktorem je spontánní vyjádření, vzájemná komunikace a ovlivňování, většina obrazů nakonec vzniká jako průsečík nápadů. Desítky původních kreseb ze skicáku se v počítači přetvářejí do křivek bez větších úprav.
Kolekce OBA vychází ze spontánních kreseb, které vyjadřují spojení, lásku, sounáležitost, polibek. Deky jsou vyrobeny z organické bavlny a kašmírské vlny, za použití strojové výšivky, která precizně interpretuje původní návrhy.
Tapisérie Faces, ručně vyšívané filigránské práce z vlny tradiční technikou Aari, vznikají v indickém Kašmíru. Detail provedení je neuvěřitelný, vyzkoušet si dotekem precizní práci je zážitek.
Na polštáře Tongue Eyed a Dancing Heart zpočátku Anvita a Kryštof používali ruční výšivku, takže každý byl unikátem. Na veletrhu Maison et Objet v Paříži ale získali větší objednávku od firmy Arket (H&M Group) a v takovém množství by výroba trvala příliš dlouho. Organické materiály a etická výroba však zůstaly zachovány jako podmínka spolupráce. Polštáře Tongue Eyed a Dancing Heart se prodávaly ve Švédsku, Dánsku, Nizozemsku, Německu, Francii a Británii. Britské Elle Decoration vypíchlo Tongue Eyed do podzimní kolekce.
Anvita Jain získala MFA v oboru 2D design na Cranbrook Academy of Art, Michigan, USA, po studiích ve Velké Británii a Indii. Kryštof Kříž získal magisterský titul v oboru vizuální komunikace na BIAD ve Velké Británii, po studiích v Německu a České republice. Anvita Jain a Kryštof Kříž působili také jako vyučující umění a designu na Prague City University.
6. 1. 2022
Aktuálně
►Kryštof Mařatka: Nové světy klavíru
► Evy Eisler – Ochočené nekonečno
► Seminář matériO' Fokus: Trendy a šetrné materiály v praxi 28.11.
► Heimtextil 2025: Textil jako most mezi minulostí a udržitelnou budoucností
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
15. 11. 13:02
Dobrý den, děkuji za další zajímavý článek. Rád bych upřesnil, že v některých z ...
Michael Rada - Recyklovaná jízda: Skateboardy z leteckých součástek i rybářských sítí
18. 10. 16:13
Dobrý den, děkuji za zajímavý příspěvek. Je škoda že autoři nejnovějších publikací, ...
Michael Rada - Řemesla, 1. díl: Proč v Evropě mizejí umělecká řemesla a jaké jsou jejich vyhlídky do budoucna?
20. 9. 14:38
Velice děkuj za "jiný" rozhovor, kromě lásky k materiálu z něj čiší LÁSKA k PRÁCI a ...
Michael Rada - EVA JANDÍKOVÁ: LNU KE LNU