►Výstava Identita – Příběh českého grafického designu vyzdvihuje obor, který Čechy hrdě reprezentuje sto let, a nadchne znalce i širokou veřejnost.
tisková zpráva
Obor, na který mohou být Češi právem hrdí už sto let, představuje hlavní podzimní výstava Musea
Kampa Identita – příběh českého grafického designu, jež zároveň splácí dluh profesionálům i široké
veřejnosti. Zcela a historicky poprvé reprezentuje české grafické univerzum v celé jeho šíři ve všech třech
patrech Musea Kampa. To se od 12. října 2024 do 2. února 2025 promění v muzeum této vizuální disciplíny,
která zároveň slouží veřejnosti. Návštěvníkům nabízí několik stovek exponátů od začátku 20. století po
současnost: ikonické plakáty, špičkové upravené knihy a časopisy, desítky logotypů, vývoj státních symbolů
a navigačních systémů nebo výjimečné příklady grafického designu z epochy audiovizuálních médií. Kurátory
výstavy jsou Filip Blažek a Linda Kudrnovská, komisařem David Korecký.
Nejen šíře, ale i pocta oboru reprezentujícímu Čechy dlouhodobě a úspěšně i v zahraničí, dělá z výstavy
Identita jednu z výtvarných událostí roku. Expozice kombinuje jak slavná díla špičkových autorů, tak tvorbu
těch, co teprve začínají. Výběr děl vychází ze zhruba sto padesáti dialogů, které autoři výstavy vedli s
českými grafickými designéry, teoretiky, pedagogy či studenty během natáčení televizního dokumentárního
cyklu Identita, při přípravě více než pětisetstránkové stejnojmenné monografie a při dalších příležitostech.
Expozice představuje jak stálice české grafické tvorby, na nichž se shodla většina odborníků, tak díla
původně určená jen malému okruhu diváků. Návštěvníci například zhlédnou detailní porovnání orientačních
systémů pražského metra ze 70., 80. let a ze současnosti v reálné velikosti, první vydání slavných dětských
knih od Josefa Lady, Karla Čapka nebo Karla Poláčka, na vlastní oči uvidí i dvacetikilovou knihu Šumava
umírající a romantická, kterou napsal, ilustroval, vysázel i vytiskl Josef Váchal, či slavnostní provedení
československé ústavy z roku 1932 od Josefa Sejpky. Vystavený zde je také například ilegální Preissigův časopis V boj, slavné filmové plakáty ze 60. a 70. let minulého století, jako například ten k filmu Flashdance od Zdeňka Zieglera, ale také třeba vinné etikety či obaly známých produktů vysoké estetické kvality. Nechybí graficky hodnotné obaly hudebních alb od Garáže přes Master’s Hammer po Vladimira 518. V Museu Kampa jsou však k vidění díla stovek autorů, mezi nimi jsou Petr Babák, Adolf Born, Tomáš Brousil, Karel Haloun, Clara Istlerová, Klára Kvízová, Zuzana Lednická, Tomáš Machek, Alfons Mucha, Aleš Najbrt, Květa Pacovská, Martin Pecina, Marek Pistora, Jiří Rathouský, Zdeněk Rossmann, Zdeněk Rykr, Jan Solpera, Ladislav Sutnar, Karel Teige, Jana Vahalíková nebo Rostislav Vaněk.
„Zřídka se shodneme, který obal na čokoládu je hezčí a který méně. Vášnivě ale diskutujeme nad politickou
propagandou, kulturními a revolučními plakáty, nebo agresivitou či manipulací reklamy. Grafický design je
zásadní v míře prostupnosti hranic veřejného a soukromého. Byť ho běžně hodnotíme estetickými měřítky,
vzrušuje nás právě proto, že artikuluje politické, sociální a kulturní zrcadlo toho, co bychom mohli nazvat
kolektivní nebo českou identitou,“ říká komisař výstavy David Korecký. I pro lepší orientaci je prostor členěn
do šesti různých barev, autory promyšleného propojení grafického designu s architektonickým řešením jsou
Jan Kloss, Matěj Činčera a Adam Blažek. Za grafickým zpracováním stojí Studio Marvil.
„Výstava Identita – příběh českého grafického designu je výsledkem mnohaletého zkoumání kulturního
společenství žijícího na sociálně, politicky i vizuálně neklidném území střední Evropy v posledních více než
sto letech. Nahlíží téma skrze současné prizma chápání kvality, jehož objektivní platnost ověří až čas.
Neaspiruje proto na pozici univerzálního arbitra vkusu ani se nesnaží o definici ideálního propojení vizuální
formy s obsahem. Nevymezuje se, ale usiluje o propojení tvůrců, přístupů, oborů a fenoménů ve snaze
představit grafický design v jeho komplexnosti a autentičnosti,“ říkají kurátoři výstavy Linda Kudrnovská a
Filip Blažek. S kulturně-historickým a politickým kontextem vystavených artefaktů návštěvníky seznámí
doprovodné texty. Smyslem výstavy je ukázat grafický design v celé jeho rozmanitosti a kontextu. Autoři
kladou otázky po jeho smyslu, funkci, místech, kde a kdy se s ním setkáváme, jak nás spojuje a rozděluje,
jaký je jeho manipulativní potenciál, z jakých zdrojů se k nám dostává a jakým způsobem se s českým
grafickým designem seznamují v zahraničí.
„Výstava věnovaná grafickému designu se může zdát jako vykročení mimo standardní záběr Musea Kampa,
ve skutečnosti ale mají projekty tohoto typu v našem programu své pevné místo. Za všechny bych zmínil
loňskou výstavu Paradox módy nebo předloňskou retrospektivu architekta Josefa Pleskota. Pokud jde o
vztah Medy Mládkové ke grafickému designu, rád bych připomněl, že dřív než se začala věnovat sběratelství
a výtvarnému umění, měla v Paříži knižní nakladatelství, ve kterém mimo jiné vyšla první monografie Toyen.
Grafické řešení knih nakladatelství Mládkové Éditions Sokolova navrhoval později slavný tvůrce dětských
cestopisů Miroslav Šašek,“ doplňuje šéfkurátor Musea Kampa Jan Skřivánek a dodává: „Výstavy, kterým
jsou vyhrazena všechna tři patra muzea, pořádáme jen výjimečně, grafický design je však natolik pestrým a
širokým tématem, že si takto velkorysý prostor rozhodně zaslouží.“
Přízemí Musea Kampa je věnované státnosti a propagandě, veřejnému prostoru, firemní identitě a navigaci
v prostoru – seznámí s tvorbou autorů, které totalitní moc vmanipulovala do služeb vlastní propagandy i
těch, pro něž státnost nebyla prázdným pojmem, expozice veřejného prostoru prezentuje logotypy a
vizuální identity současných firem či institucí, téma veřejného prostoru je představeno prostřednictvím
navigačních systémů ulehčujících orientaci v prostoru a vizuálních identit. V prvním patře se návštěvníci
seznámí skrze čtyřicet vybraných děl s historií plakátu, vystavená kolekce ukazuje nejen obrovskou šíři
výtvarných stylů, ale také díla významných osobností proslavených tímto žánrem. Výběr ilustruje proměnu
technologií od litografie k současnému špičkovému digitálnímu tisku, zároveň je tu naznačený vývoj
grafického designu v následujících letech. Součástí je i projekční místnost věnovaná současnému motion
designu pod vedením spolupracujícího kurátora Víta Zemčíka. Druhé patro představuje graficky unikátní
knihy pro dospělé i děti a periodika od období před druhou světovou válkou přes totalitu až po současnost.
Kurátorský výběr nabízí graficky nejlépe upravené knihy ze všech těchto období. Zároveň je zde možné
zhlédnout tzv. extenze grafického designu, jako jsou obaly, LP desky, móda, produkty a papírenské zboží.
Výstava je společným projektem Musea Kampa, spolku Typo a studia Mowshe, její součástí je i rozsáhlý
doprovodný program pro veřejnost, profesionály i školy. Ten zahrnuje komentované prohlídky, workshopy
pro dospělé, děti, rodiny i seniory nebo sérii Masterclass se současnými grafickými tvůrci.
Více na www.museumkampa.cz.
„Grafický design je jedna z oblastí, v nichž má český talent ve světovém kontextu trvale mimořádně dobré
jméno. Výstava ho představuje jako obor uměleckého rozměru a zároveň službu veřejnosti
charakteristickou také výrazným vlivem na kultivaci obecného vkusu a veřejného prostoru. A protože český
talent ve světě, umění i veřejný prostor jsou témata, kterým se věnujeme dlouhodobě, rádi jsme podpořili
vznik této jedinečné expozice,“ říká za Nadaci PPF členka její správní rady Jana Tomas Sedláčková.
Identita – Příběh českého grafického designu
12. 10. 2024 – 2. 2. 2025
Museum Kampa
Otevírací doba:
Po – Ne 10-18 hodin
Kurátoři: Filip Blažek, Linda Kudrnovská, Jan Skřivánek
Komisař výstavy: David Korecký
Produkce: Alexandra Šlosarčíková, Rozalie Pánková
Doprovodný program: www.museumkmapa.cz/udalosti/
Identita – příběh českého grafického designu
projektidentita.cz / instagram.com/projektidentita / facebook.com/projektidentita
Hlavní partner Musea Kampa: Česká spořitelna
Partneři Musea Kampa: hlavní město Praha, Ministerstvo kultury ČR, Městská část Praha 1
Hlavní mediální partner Musea Kampa: Blesk
Mediální partneři Musea Kampa: Rádio Impuls, BigMedia, Forum 24
Hlavní partneři projektu Identita: Bakala Foundation, manželé Baudišovi, Jiří Polidar, společnost
Lanik
Mediální partneři projektu Identita: Český rozhlas Vltava, Economia, A11, Art Antiques,
DesignMag, Czechdesign, Font, Moderní byt, Radio 1, Finmag, Asociace plakátování
nízkorozpočtové reklamy, BigBoard
Hlavní podporovatel výstavy: Nadace PPF
Hlavní mediální partner výstavy: Česká televize
Partneři projektu Identita: Unie grafického designu, Nadace pro současné umění,
Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Moravská galerie v Brně, hlavní město Praha, Vysoká škola
uměleckoprůmyslová v Praze, Česká národní banka, Státní tiskárna cenin, Památník národního
písemnictví, Velvyslanectví USA, Ministerstvo kultury ČR, Česká centra, Bontonfilm, Swann Auction
Galleries, Vision Factory, Alu Hobby, Igepa, Europapier, Arctic Paper, Mat Film Resort, Marvil,
Národní divadlo, 4 PRESS, ČTK fotobanka, sbírka plakátů Terryho ponožky, Vojenský historický
ústav, Moravská zemská knihovna, Národní knihovna ČR, Městská knihovna v Praze, Paseka,
Červený jelen, Státní fond kinematografie, Pražský audiovizuální nadační fond, Jihomoravský
filmový nadační fond, Zlínský kraj, Plzeňský kraj, Vysoké učení technické v Brně, Západočeská
univerzita v Plzni, Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně,
Bageterie Boulevard
Aktuálně
►Kryštof Mařatka: Nové světy klavíru
► Evy Eisler – Ochočené nekonečno
► Seminář matériO' Fokus: Trendy a šetrné materiály v praxi 28.11.
► Heimtextil 2025: Textil jako most mezi minulostí a udržitelnou budoucností
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
15. 11. 13:02
Dobrý den, děkuji za další zajímavý článek. Rád bych upřesnil, že v některých z ...
Michael Rada - Recyklovaná jízda: Skateboardy z leteckých součástek i rybářských sítí
18. 10. 16:13
Dobrý den, děkuji za zajímavý příspěvek. Je škoda že autoři nejnovějších publikací, ...
Michael Rada - Řemesla, 1. díl: Proč v Evropě mizejí umělecká řemesla a jaké jsou jejich vyhlídky do budoucna?
20. 9. 14:38
Velice děkuj za "jiný" rozhovor, kromě lásky k materiálu z něj čiší LÁSKA k PRÁCI a ...
Michael Rada - EVA JANDÍKOVÁ: LNU KE LNU