Všímáme si
Látky z jádra země
Přírodní procesy jsou pro textilní průmysl věčnou inspirací. Květinové a zvířecí motivy zdobí tkaniny i pleteniny tisíce let. Mladé návrhářky ze švýcarského Lucernu se rozhodly hledat inspiraci jinde. Obrátily svou pozornost k neživé přírodě. Přímo z masivu alpského pohoří tak vyrostla působivá kolekce textilu Phyllit pro interiér i módu.
-
Alpské skály a textilní vzory ze světa minerálů
-
Tkanina potažení lesklou folií se leskne podobně jako přírodní horniny, které byly předlohou.
-
Pleteniny i tkaniny podle vzorů kámen
-
I přes nezbytnou stylizaci se textilie přiblížily své předloze - přírodnímu uspořádání částic v hornině.
-
Do kolekce patří i strojově vyrobené pleteniny, které zaujmou strukturou a objemem.
-
Elegantní kousek z kolekce Phyllit
-
Metamorfovaná hornina fylit pod mikroskopem, zvětšeno 100x. (foto: Chmee2, 2003, CC BY-SA 3.0)
-
Bernská vrchovina získala novou textilní sféru.
-
Inspirace pro rok 2014 a 2015 jako střižená
-
Kameny jemné na omak?
-
Alpy na věšáku. Při aplikaci dekoru použily návrhářky například sítotisk.
-
Příklad techniky Devoré (ze směsi polyesteru a bavlny se vyleptá bavlněná složka a vznikne poloprůsvitná tkanina s jemným vzorem).
-
Skalní masiv je úchvatný. Látky inspirované jeho vlastnosti návrhářky dodávají spolu s digitálním přepisem materiálu.
-
Horniny na zemi
-
Průhled
-
Inspirace strukturou
-
Nature
-
Vlákna nebo minerály?
Cornelia Stahl a Emanuela Zambon, studentky textilního designu na univerzitě v Lucernu našly v nitru alpských balvanů, útesů i drobných oblázků z oblasti Bernské vrchoviny nový dekor, který vychází z přirozené struktury a barevnosti tamních hornin. Fylit, po kterém je kolekce pojmenovaná, je hedvábně lesklý, rovnoběžně strukturovaný a vrásčitý. Návrhářky experimentovaly i se žulou, která je nejčastější horninou v oblasti, stříbrným obsidiánem, azuritem a jaspisem.
Myšlenka pracovat s dekory ze světa minerálů se zrodila, když návrhářky promýšlely textilní módní trendy na další dva roky. Vyšplhaly se na alpské hřebeny a v terénu pořídily bohaté fotografické podklady v nejrůznějších měřítkách a perspektivách. „V ateliéru jsme je pak převáděly do maleb, skic, akvarelů i plastických struktur,“ říká Cornelia Stahl. Protože univerzita v Lucern poskytuje studentům dobré zázemí – pletací, vyšívací i tkací stroje, řezací lasery i sítotiskovou dílnu – mohla celá kolekce vzniknout na školní půdě.
Od původního plánu vytvořit kolekci módní textilií se návrhářky dostaly k textiliím pro interiér. Využily potenciál objemných pletenin a hrubých lněných tkanin, které výraznou strukturou přirozeněji odpovídají struktuře hornin. Pleteniny jsou z kašmíru, mohéru a vlny, některé z bavlny či viskózové příze. Tkaniny jsou z hedvábí, bavlny a lnu. Některé jsou směsí polyesteru a bavlny. Zdobí je sítotisk i technika Devoré.
Výsledkem této školní práce je osmnáct pletenin, čtyřicet šest potištěných tkanin a sto originálních dekorů. Kolekce byla nakonec s velkým úspěchem vystavena a prodávána nejen na Premiére Vision 2013, kde byla prezentována jako kolekce pro módu – ale také na veletrhu Heimtextil 2014 ve Frankfurtu Téma kamene a hor je v interiérových textiliích výrazným trendem. Vyvřeliny z jádra země jsou v tomto roce v kurzu. Za několik měsíců budou dokonce k vidění v břevnovské Galerii Kuzebauch.
Ze skály až na ramínko: návrhářska dvojice Cornelia Stahl a Emanuela Zambon
text: Helena Pánková, foto: Cornelia Stahl, Emanuela Zambon,
4. 2. 2014
Aktuálně
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
15. 11. 13:02
Dobrý den, děkuji za další zajímavý článek. Rád bych upřesnil, že v některých z ...
Michael Rada - Recyklovaná jízda: Skateboardy z leteckých součástek i rybářských sítí
18. 10. 16:13
Dobrý den, děkuji za zajímavý příspěvek. Je škoda že autoři nejnovějších publikací, ...
Michael Rada - Řemesla, 1. díl: Proč v Evropě mizejí umělecká řemesla a jaké jsou jejich vyhlídky do budoucna?
20. 9. 14:38
Velice děkuj za "jiný" rozhovor, kromě lásky k materiálu z něj čiší LÁSKA k PRÁCI a ...
Michael Rada - EVA JANDÍKOVÁ: LNU KE LNU